пʼятниця, 14 жовтня 2016 р.

Педагогічний консиліум

Перехід учнів 4-го класу
 до умов  навчання в  основній школі
(Психолого-педагогічний консиліум)

Подоланню труднощів періоду адаптації учнів 4-х класів до навчання в основній школі може сприяти цілеспрямована координація дій учасників навчально-виховного процесу.  Психолого-педагогічний консиліум -  ефективна  організаційна форма  методичної  роботи, яка допоможе педагогам   враховувати рівень пізнавальної діяльності, з яким діти прийдуть до 5-го класу, психологічні особливості 9-10-річних школярів, проаналізуватути проблеми, з якими учні стикаються в адаптаційний період, виробити шляхи їх подолання.
Доповнює  педагогічний консиліум  мультимедійна комп’ютерна презентація.

Мета:
• залучити учасників педагогічного консиліуму до активного обговорення проблеми адаптації п'ятикласників до навчання в основній школі;
• створити умови для аналізу свого особистісного досвіду і професійної компетентності;
• виробити   рекомендації для всіх учасників навчально-виховного процесу з проблемних моментів адаптації.
     
 Очікувані результати:
-    поінформованість   членів  педагогічного колективу  про   стан адаптації  учнів 4 класу до нових умов навчання;
-   забезпечення наступності та здійснення заходів, спрямованих на адаптацію дітей до основної школи;
-  підвищення результативності навчально-виховного процесу;
-  підвищення професійної   майстерності педагогів;
-   використання  особистісно-орієнтованих підходів  в навчально-виховному процесі;
-  створення умов  для особистісного розвитку учнів 4 класу.

       Форма роботи - групова.

        Учасники педагогічного консиліуму:
-         директор школи;
-         заступник з навчально-виховної  роботи;
-         заступник з виховної роботи;
-         вчителі початкових класів;
-         практичний психолог;
-         медична сестра;
-         учителі, які викладатимуть у 5 класі.

       Теоретичний мінімум
Консиліум - нарада лікарів для визначення характеру хвороби і засобів лікування хворого
Педагогічний консиліум - це нарада всіх учасників навчально­-виховного процесу для вивчення ситуації, що склалася, виявлення проблем і вироблення рекомендацій щодо їх вирішення.
Адаптація – пристосування організму дитини до умов, які змінилися, попередження перевантаження, процес звикання.
Наступність – дидактичний принцип, який передбачає засвоєння учнем понять в їх логічному зв’язку і взаємозв’язку.Здоров’я – фізичне, духовне, соціальне благополуччя, благо людини, необхідна умова для успішного навчання та роботи.

Хід проведення

Творення людини — це найвища напруга
всіх духовних сил: це і життєва мудрість,
і майстерність, і мистецтво». 
В. Сухомлинський

 Привітання учасників  консиліуму (Директор школи Хаблак Г.А.)

Вступна частина (Керівник МО вчителів початкових класів Донцова О.В.)      Кожного року початкова ланка нашої школи віддає до основної школи, до рук вчителів-предметників учнів 4-го класу.  Ось тут починаються проблеми. Проблеми починаються у всіх: вчителі-предметники звинувачують класоводів у тому, що вони не навчили , не довчили, не привчили  і т.д. Класоводи заперечують, мотивуючи тим, що вчителі-предметники недостатньо приділяють уваги 5-класникам на перерв та в позаурочний час, висувають занадто суворі вимоги до дітей, не враховують індивідуальні особливості кожного учня. Хвилюються батьки: дитина. Яка у початковій школі вчилася на високому та достатньому рівні, раптом приносить додому оцінки набагато гірші, гримають на сина и доньку, замість того, щоб підтримати її. Але найбільше страждають діти. Ще вчора вони були маленькими, вчилися в окремому клас, бігали за однією вчителькою. А сьогодні вони подорослішали, бігають по всій школі, плутаючи кабінети. Їм тривожно, незатишно. Допомогти дітям якомога легше пройти період адаптації до нових умов повинні разом з батьками вчителі Є таке поняття – професійна солідарність нам слід бути разом, обмінюватися досвідом. Творити майбутнє наших дітей.
         Сьогодні ми проводимо методичний захід,    головна   мета якого:
залучити учасників педагогічного консиліуму до активного обговорення проблеми адаптації  учнів 4 класу до навчання в основній школі;
- створити умови для аналізу свого особистісного досвіду і професійної компетентності;
-  виробити рекомендації для всіх учасників навчально-виховного процесу з проблемних моментів адаптації.
Гаслом нашого заняття  є слова: «Творення людини — це найвища напруга всіх духовних сил: це і життєва мудрість, і майстерність, і мистецтво» . 
(В. Сухомлинський)
    

       Вправа «Очікування»
Пропозиція учасникам висловити свої побажання стосовно подальшої роботи консиліуму та свої очікування від нього.
(Вчителі на аркушах пишуть, яких результатів вони очікують від роботи консиліуму, аркушики прикріплюються на дошці)

Актуальність проблеми адаптації учнів 5-х класів щодо навчання в основній школі  (Керівник МО вчителів початкових класів Донцова О.В.)
Причини виникнення проблем адаптації
      Предметне навчання, а відтак спілкування з різними вчителями є для них наочним показником вступу в «доросле життя»
        Спілкування з новими вчителями, які висувають до дітей різні вимоги, призводить до руйнування цілісності внутрішнього образу-Я учня, який сформувався протягом тривалого спілкування з учителем початкової школи.
       Зміна вікового середовища призводить до зміни соціального статусу учнів: у початковій школі вони були випускниками і вважалися найстаршими, а в основній — умить стають наймолодшими, відчуваючи при цьому свою незахищеність.
       Ускладнює життя п'ятикласників і введення кабінетної системи. Дитина, яка звикла, що в неї є власне місце — простір, у якому вона перебуває впродовж навчального дня, відтепер має на кожен урок переходити у нове приміщення
       Зміна системи управління класом. Якщо вчитель початкової школи мав змогу бути біля дітей протягом усього дня, контролював їхню поведінку, то класний керівник 5-го класу фізично не в змозі так опікуватися своїми вихованцями.

Відеорепортаж «З життя четверокласників»
За допомогою фотосюжетів дати можливість педагогам побачити життя учнів у різних аспектах

Моніторингові дослідження навчальних досягнень учнів 4 класу
( Виступ заступника директора з НВР Горшколєпова В.В.)

Зірочки 4 класу. Психолого-педагогічна характеристика класу. (Класоводи 4-х класів: Клевець .О., Хаблак Н.М. знайомлять педколектив з психолого-педагогічною характеристикою 4-х класів)
      
      Вправа «Мікрофон». Виступи вчителів-предметників.
Виступи вчителі-предметники, як відвідали уроки у 4-х класах

-    Яке загальне враження склалось у вас про цей клас: про його поведінку, ставлення до навчання, вчителів, про взаємини між учнями?
-  Які методи, форми роботи є найбільш прийнятними  в 4 класі?
-    Чи подібний цей клас на інші класи, з якими вам доводилось мати справу у педагогічній роботі?
-  Назвіть позитивні сторони цього класу. Які шляхи видаються вам найдоцільніши­ми для зміцнення та розвитку позитивних сторін?
-  Що в житті цього класу здається вам незрозумілим, незбагненним? Інакше кажу­чи, якої інформації про цей клас вам бра­кує?

        Фізіологічні особливості дітей 10-11 pоків. Стан здоров'я п'ятикласників. (Медична сестра Карпенко В.І.)
        
       Результати психологічних досліджень. Матеріали спостережень(Виступ практичного психолога Буренок О.І.)

Вправа «Адаптаційний портфелик». Перші кроки щодо порозуміння. (Всі педагоги)
- Ми говорили про адаптацію майбутніх пятикласників до навчання в основній школі. А тепер давайте усі разом складемо портфель пятикласника, поклавши до нього все необхідне для успішної адаптації. До зображення портфеля на дошці необхідно прикріпити папір з написами необхідних складників: фізичне здоровя, комунікативні здібності, навчальна мотивація.
Отже, ми визначили, що необхідно учневі для успішної адаптації. Тепер залишилося зясувати, як йому цього досягти  и ми зможемо йому в цьому зарадити

Поради вчителям та батькам молодшого школяра на етапі переходу в основну школу.
Вчителі початкових класів зачитують поради батькам, вчителям-класоводам та вчителям-предметникам.
      
    «Небезпечні новоутворення». Проблеми даного вікового періоду.
Ми дорослі люди, як вже давно закінчили школу, але ще можемо пригадати певні події свого життя. Уявімо себе  п’ятикласниками, пригадаємо події того періоду. Чого ми боялися найбільше, йдучи до 5-го класу? Що було найважчим для нас?
Кожен висловлює свою думку, потім під час обговорення визначаються нові проблеми, небезпечні новоутворення, характерні для учнів цього вікового періоду (мотиваційна криза, занижена самооцінка, незадоволеність своїми досягненнями). (Виступ вчителя-класовода Білик С.І.)
- Як бачимо, під час адаптації у дітей виявляються проблеми перехідного періоду. Основні з них викликані тим, що умови навчання в середній ланці школи передбачають висування більш високих вимог до інтелектуального та особистісного розвитку дитини, до рівня знань. Невідповідність вимог до результатів навчання, різниця у стилі спілкування з учнями вчителів початкових класів та середньої школи викликає в дітей дискомфорт,  а тому й знижується рівень успішності.
Отже, давайте разом спробуємо розвязати дану проблему, попрацювавши в групах.

Робота в групах («Труднощі адаптації та шляхи їх подолання»)

Напрацювання спільних рекомендацій учасниками консиліуму
        З метою створення умов для успішної адаптації учнів   початкової школи до умов навчання в основній школі  вчителям -  предметникам,

Ø Враховувати вікові особливості дітей молодшого підліткового віку у навчально-виховному процесі ( вчителі-предметники, класний керівник).
Ø Враховувати рівні розвитку загальних розумових здібностей, процесів пізнавальної сфери, спряти позитивній динаміці розвитку, формувати активно – пізнавальне відношення  учнів  до свого предмету (вчителі-предметники, класний керівник)
Ø Необхідно поступово вводити новий зміст і нові форми навчальної діяльності. На початку вони повинні відповідати засобам навчання останнього року перебування дітей у початковій школі.
Ø Особливу увагу приділяти дітям, які виховуються в неповних сімях
Ø Під час навчально-виховного процесу, на уроках фізичної культури, проведення позаурочних заходів враховувати стан здоровя дітей.
Ø Дотримуватися принципів роботи з обдарованими дітьми під час співпраці з учнями, які мають високі потенційні здібності.
Ø Розвивати читацькі інтереси  пятикласників дотримуватися єдиних вимог до усного та писемного мовлення.
Ø Дотримуватись вимог щодо обсягу  характеру домашніх завдань.
Ø спланувати роботу зі здійснення соціально-педагогічного супроводу за результатами    діагностичних досліджень.
Ø  спільно з практичним психологом  провести батьківські збори щодо актуальних проблем виховання дітей молодшого підліткового віку.

Ø Провести повторний консиліум у жовтні 2016-2017 н.р.

Немає коментарів:

Дописати коментар