Все для батьків


Шановні батьки! Навчити дитину читати – досить нелегка справа. Вона вимагає неабияких зусиль від дитини та  терпіння з боку вчителя та батьків.
Існує декілька основних методик, за допомогою яких можна навчити дитину читати.
1.     Читання цілими словами
Цю методику  ще називають «Методика Г.Домана». У чому вона полягає?
       Батьки пишуть на картках слова, надруковані великими літерами та розміщують їх на предметах, які ці слова позначають. Наприклад, картку зі словом «шафа» кріпимо до шафи, картку зі словом «стіл»  - до столу тощо. Коли дитина запам’ятає ці слова, можна вводити нові. Але, на мій погляд, ця методика має істотний мінус: дитина не розуміє, що слова складаються з літер, адже вона запам’ятовує їх цілими. Пізніше у дітей виникнуть труднощі під час звукового аналізу слів.
2.     Читання цілими складами.
Часто, батьки або бабусі чи дідусі, які хочуть навчити дітей читати, називають букви так: «М – це буква «ми», П – це буква «пи». А дитина в такому випадку не розуміє, чому склад МА читається МА, а не МИА. Таких діток дуже важко перевчати в школі. Щоб уникнути цих труднощів,  є методика запам’ятовування цілих складів, а потім складання  слів, з вже вивчених складів. Чули про «методику Н. Зайцева»? Але, на мою думку, вона також підходить не для усіх дітей. У подальшому учням  важко  буде виконувати фонетичний та морфологічний розбір слів.
3.     Від звуку до букви
    Це найпоширеніший метод, який підходить абсолютно усім дітям, хоча й не дає дуже швидких результатів. Він полягає у тому, що діти спочатку вчаться вирізняти звуки у мовному потоці. Це ми робимо у добуквений період. Граємо в такі ігри: «Придумай слова, які починаються (закінчуються) звуком а», «Вгадай, де у слові знаходиться звук  м (зверніть увагу: звук  «м», а не «ем» і не «ми»): на початку, всередині чи на кінці слова?». Пізніше вводимо поняття «голосні звуки» та «приголосні звуки». Голосні звуки, їх усього 6 (а у о е и і), можна проспівати, і вони вимовляються за допомогою лише голосу. Приголосні звуки не можна проспівати, вимовляти їх допомагають такі органи мовного апарату, як: губи, зуби та язик.
      Пізніше переходимо до вивчення букв. Легко навчитися читати дітям, які вже знають усі букви. Інакше, дитині треба не тільки опановувати алгоритм читання, а ще й запам’ятовувати все нові й нові літери. Для швидкого та міцного запам’ятовування букв пропоную таку гру: кладу перед дитиною картки з кількома буквами (А О У) та прошу назвати їх. Потім міняю їх місцями, або прибираю одну з карток  і запитую: «Які букви помінялися місцями?», «Яка буква щезла?». Після міцного засвоєння учнями певних букв, додаю нові.
І, нарешті, як навчити дитину зливати слова в склади. Я роблю це так. Щоб уникнути читання «миа» або «пеа», вчу дітей вимовляючи перший звук і відразу готувати ротик для вимови наступного звука. Наприклад, читаємо склад МА: тягнемо звук м і відразу вимовляємо звук а. тоді у дитини не буде часу проговорювати : «м і ама», вона читатиме цілим складом.
    Спробуйте допомогти своїй дитині, а трохи пізніше я напишу, як читати склади зі збігом голосних або приголосних звуків.

Немає коментарів:

Дописати коментар